תקנות אופניים חשמליים 

כל מי שמסתובב במרכזי הערים בישראל, לא יכול להתעלם מתופעת האופניים החשמליים המציפים את המדרכות והכבישים. רמת החדירה בשנים האחרונות של אופניים חשמליים בישראל, היא מהגבוהות בעולם המערבי ואין ספק שמדובר בצעד מבורך. 

המעבר לרכיבה על אופניים חשמליים במרכזי הערים מורידה את העומס בכבישים, את הרעש ואת זיהום האוויר ומאפשרת התפתחות של תרבות אורבנית שטובה למדינה ולכדור הארץ.

אך יש צד נוסף העניין, פחות זוהר והוא נושא תאונות הדרכים. 

עם העלייה הדרמטית במספר רוכבי האופניים החשמליים והעובדה שרוב הרוכבים אינם בעלי הכשרה לרכוב על כלי כזה, עולות גם מספר התאונות בהם מעורבים רוכבים והולכי רגל. 

ואכן, בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר תאונות קטלניות עם פצועים והרוגים, מה שהביא את המחוקק להתערב ולפרסם תקנות שנכנסו לתוקף ביולי 2019. בשנים 2020-2021 חלה עליה חדה נוספת במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים ולכן החליט המחוקק להחמיר עוד יותר בתקנות והכניס שינויים נוספים.

אז מה הם עיקרי החוק?

 

מי יכול לנהוג באופניים חשמליים?

עד שינוי החוק כל אחד היה רשאי לרכוב על אופניים חשמליים ובתנאי שמלאו לו 16 שנים. החל מ 2019 יידרש רוכב האופניים החשמליים לרישיון נהיגה בתוקף או שיעבור בהצלחה תאוריה (תלמידי כיתה י בישראל ניגשים לתאוריה במסגרת הלימודים). 

בנוסף שונתה ההגדרה “מרוכב אופניים”  ל”נהג אופניים” כנראה לתת לעניין נופך רציני יותר.

חבישת קסדה לכל גיל

החוק החדש הסדיר את נושא חבישה הקסדה בכל גיל. לפני החוק רק קטינים שהם פחות מגיל 18 היו חייבים בחבישת קסדה. כיום גם בני 70 מחויבים בקסדה וטוב שכך… בנוסף, קיימת חובה להדביק על הקסדה פס זוהר לנראות טובה יותר בלילה.

נתונים והספקי מנוע מותרים על פי חוק

הספק מנוע מרבי 250 וואט, המנוע מופעל על ידי דוושות האופניים, מצערת פועלת עד 6 קמ”ש ומהירות מוגבלת ל-25 קמ”ש. כאשר האופניים עוברים מהירות של 25 קמ”ש, כח המנוע יורד ומפסיק את פעולתו.  

החוק מחייב להתקין צופר, פנסים, ומחזירי אור, על מנת שהאופניים חייבים לעמוד בתקן הישראלי. חובה לציין באמצעות תווית על השילדה את עובדת העמידה בתקן.

איסור לערוך שינויים במבנה האופניים

כמה פעמים נסעתם ברכב על 60-70 קמ”ש ופתאום הבחנתם רוכב אופניים חשמליים שעוקף אתכם במהירות? שיפור האופניים החשמליים הוא תעשייה בפני עצמה. הגדלת סוללות והספקי מנוע, הוספת מצערות והסרת הגבלות מהירות, כל אלה נחשבים כיום לא חוקיים, מהווים חריגה מהתקן הישראלי ומי שמבצע אותם מסתכן בעבירה פלילית.

זכרו! המשך מגמת הגידול של השימוש באופניים חשמליים הנה מגמה מבורכת. אם נשמור על החוקים ונרכב בזהירות, נפחית את תאונות הדרכים ונחיה בעולם טוב יותר.

רכבו בזהירות!!!

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי. יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך בכל שאלה על מנת להבין את החוק. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור במאמר בפרט ובאתר STARK בכלל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

>> חוק אופניים חשמליים משרד התחבורה