חוק האופניים החשמליים 

מהו חוק האופניים החשמליים ?

היכן שלא תסתובבו היום במרכזי הערים בישראל תוכלו לראות עשרות ומאות רוכבי אופניים חשמליים על המדרכות והכבישים. מדובר בכלי נוח ומשתלם המהווה תחליף לרכב מנועי בתוך העיר, המסוגל להגיע למהירויות גבוהות ולטווחי נסיעה של 60-80 ק”מ בין טעינה לטעינה.

בהתחשב בנתונים הללו אין פלא שהם הפכו פופולריים כ”כ בקרב הצעירים והצעירים ברוחם אך עלייה וקוץ בה. 

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מדאיגה בכמות התאונות בהם מעורבים רוכבי אופניים – בין אם תאונות עם הולכי רגל ובין אם מכוניות. בדיוק מהסיבה הזאת הוחלט לחוקק הוראות ותקנות הנוגעות באופן ספציפי לאופניים חשמליים על מנת לשמור על בטיחות הרוכבים והולכי הרגל.

הכינוי “חוק אופניים חשמליים” הוא כינוי של ההוראות ותקנות התעבורה הנוגעות לאופניים עם מנוע עזר ואלו עיקרם. 

למי מותר לרכוב על אופניים חשמליים?

החוק קובע כי רכיבה על אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. 

בינואר 2019 התעדכן החוק ונקבע כי מי שרוכב על אופניים חשמליים חייב להיות בעל רישיון נהיגה בתוקף או לעבור בהצלחה מבחן תאוריה הכולל שאלות על רכיבה נכונה וחוקי התעבורה או לעבור השתלמות רכיבה על אופניים חשמליים מטעם המדינה.

אלו אופניים עומדים בתנאי החוק?

על פי חוק האופניים החשמליים מותר לרכוב על אופניים בעלי התכונות הבאות:

הספק – הספק מירבי של עד 250 וואט.

כח מנוע ופדל אסיסט – המנוע של האופניים מופעל רק על ידי פעולת דיווש ולא באמצעות מצערת וככל שמהירות האופניים עולה, כוח המנוע פוחת. המהירות המרבית הקבועה בחוק הינה 25 קמ”ש.

באופניים שנרכשו אחרי יולי 2014 ניתן להתקין מצערת שתיתן את הדחיפה הראשונה לנסיעה ופעולתה מפסיקה באופן אוטומטי מעל מהירות של 6 קמ”ש.

אביזרי בטיחות – החוק מחייב התקנת אביזרי בטיחות על מנת לרכוב ולכן, כל זוג אופניים תקני חייב להיות בעל צופר/פעמון, פנסים קדמיים ואחוריים ומחזירי אור על הדוושות ועל החלק האחורי.

רכיבה עם פרטים גלויים – על האופניים מודבקת מדבקה שמציינת את שם הדגם, תאריך היצור, ארץ היצור, סוג התקן, שם היצרן, ושם היבואן.

היכן ניתן לרכוב במסגרת החוק?

החוק מאפשר לרכוב על אופניים חשמליים בכביש ובשבילי אופניים. אסור בתכלית האיסור לרכוב על אופניים חשמליים על המדרכה או במעבר חצייה על מנת לא לסכן הולכי רגל. כאשר רוכב חייב להישאר על המדרכה או לעבור על מעבר חצייה, הוא יכול להוליך את האופניים לצידו מבלי לרכוב עליהם.

רכיבה בכביש – ברכיבה בדרך עירונית, החוקים החלים על רכבים בכביש חלים גם על אופניים חשמליים. 

רכיבה בכביש בדרך עירונית מחייבת נסיעה בצד ימין כמה שיותר קרוב לשפה הימנית. בדרך שאינה עירונית, מותר לרכוב על האופניים בשול הדרך, קרוב ככל הניתן לשפתו הימנית.

שבילי האופניים –  רכיבה בשבילי אופניים יעודים שהולכים ונסללים בכבישי ישראל.

חשוב לציין כי בכל הקשור לאכיפת דיני התעבורה של אופניים חשמליים מי שרשאים לאכוף את החוק הם שוטרים וגם פקחים של הרשויות המקומיות להם חייבים להישמע במידה והם מבקשים לעצור. הפרעה לפקח עירוני בעבודתו הינה עבירה פלילית.

לייעוץ בנושא רכישת אופניים חשמליות ותאימותן לחוק, צרו עימנו קשר, או השאירו הודעה ! ונשמח לסייע לכם.

סעו בזהירות!