סכנות של אופניים חשמליים 

בשנים האחרונות אנו רואים את העלייה המשמעותית במעבר לשימוש באופניים חשמליים.

מדובר בכלי נוח, מהיר וחסכוני שמאפשר נסיעה רצופה בעיר וגם מחוצה לה. השיפור בדגמי האופניים ובהספקי הסוללות הפכו את האופניים החשמליים מכלי לילדים ונוער לכלי רכב לכל דבר שמהווה תחליף לרכב בעיקר לאנשים שמתגוררים בערי גוש דן הצפופות. 

אז נכון שלאופניים חשמליים ישנם המון יתרונות אך יחד עם זאת, לנסיעה באופניים חשמליים ישנן לא מעט סכנות. במאמר זה נסביר על מספר סכנות מרכזיות בנסיעה על אופניים חשמליים.

 

אופניים חשמליים סכנות

 

בשנים 2020-2021 נפגעו אנשים רבים כתוצאה מתאונות בהן היו מעורבים אופניים חשמליים, על כן, חוקקו חוקים נוקשים יותר שמטרתם לספק הגנה ולהגביל את הרכיבה באופניים החשמליים. 

לפי החוק המורשים בנסיעה באופניים חשמליים הם רק בני 16 ומעלה, אנשים שמחזיקים ברישיון נהיגה בתוקף (לא מדובר על רישיון למכונה ניידת וטרקטור), אנשים שעברו מבחן תיאוריה או עברו בחינה לנסיעה שמבצעים תלמידי כיתה י’ ואנשים שעברו בחינה ייעודית של רכיבה על אופניים חשמליים וקיבלו אישור הכשרה. 

לצד השינויים שחלו בחוק עדיין ישנם סיכונים בנסיעה על אופניים חשמליים, חלקם נובעים מהגיל הצעיר של המורשים בנסיעה זו. 

אחת הסכנות הגדולות של נסיעה באופניים חשמליים הינה התלקחות של סוללות ופיצוץ של סוללות, על סכנה זו נרחיב במאמר זה.

 

התלקחות ופיצוץ סוללות ליתיום

סוללת ליתיום היא הסוללה המועדפת עבור אופניים חשמליים מכיוון שהיא מאפשרת לנוסעים לנסוע למרחקים ארוכים ביחס לאפשרויות האחרות, היא נטענת במהירות, בעלת אורך חיים ממושך ונטענת במהירות. 

השימוש בסוללות ליתיום אינו מתבצע רק באופניים חשמליים ויש להן שימושים רבים גם בתעופה, כלי רכב ובצבא. לצד היתרונות של הסוללות אי אפשר להתעלם מהסיכונים שהן עלולות לגרום ומהמקרים בהם הסוללות התלקחו והובילו לנזקים קשים.

סוללות הליתיום עלולות להתחמם ולהישרף, לכן, כדי למנוע סיכונים חשוב להשתמש בהן בהתאם לכללי הזהירות.

 

מניעת סיכונים בשימוש בסוללות ליתיום

להלן מספר דגשים לשמירה על זהירות בעת שימוש באופניים חשמליים עם סוללת ליתיום:

 

  • יש לבחור בסוללות ליתיום איכותיות בלבד ולהימנע מרכישה של אופניים חשמליים עם סוללות שכוללות מטענים שטוענים טעינות יתר.
  • חשוב לשים לב למקרים של פגיעה בסוללה עקב מכה או נזק אחר, מקרים אלו עלולים להוביל להתלקחות הסוללה, לכן יש לבחור סוללות איכותיות ועמידות.
  • יש להקפיד לטעון את הסוללה במקום מאוורר, טעינה במקום מאוורר תפחית את הסיכון גם אם תהיה חלילה תסיסה ופליטת גזים רעילים בעת הטעינה.
  • יש להימנע מטעינת הסוללה במקום דליק ולהקפיד על כך שלא יימצאו חפצים ברדיוס של שני מטרים גם אם מטעינים בחלל פתוח וגם אם הטעינה מתבצעת בחלל סגור.